Om Henry Ford och bilar

Om Henry Ford och bilar

Denna artikel handlar om Henry Ford och bilar. Henry Ford var nästan 40 år när han grundade Ford Motor Co. 1903. På den tiden var “hästlösa vagnar” dyra leksaker som endast var tillgängliga för rika få. Men på bara fyra decennier skulle Fords innovativa vision om massproduktion inte bara producera den första pålitliga, prisvärda “bilen för massorna”, utan skulle också leda till en modern industriell revolution.

Fords fascination

Fords fascination för bensindrivna bilar började i Detroit, där han arbetade som chefstekniker för Edison Illuminating Co. Bilen gav löfte om en ljus ny framtid. En framtid som Ford ville del av. År 1891 började Ford ägna sin fritid åt att bygga vad han kallade “fyrhjuling” -en rå råvara som bestod av två cyklar placerade sida vid sida, drivna av en bensinmotor. Efter att ha arbetat på fyrhjulingen i nästan ett decennium tog Ford Detroit timmercykel William H. Murphy för en tur i sin handbyggda bil. När turen var över var de i affärer.

Detroit Automobile Company öppnade 1899 med Ford som chef för produktionen. Men satsningen varade bara ett år. Ford kunde bygga en bil, men han kunde inte bygga dem tillräckligt snabbt för att hålla företaget flytande. Ford kläckte en ny plan för att bygga en racerbil. Ford såg racing som ett sätt att sprida ordet om sina bilar och hans namn. Genom det lockade Ford uppmärksamheten hos de finansiärer som han behövde för att starta Ford Motor Co. i juni 1903.

Butiken startar

Ford startade butik i en konverterad vagnfabrik, anställde arbetare, designade och tillverkade sedan Model A, den första som han sålde till en tandläkare i Chicago i juli 1903. År 1904 hade mer än 500 modell A sålts. Medan de flesta andra biltillverkare byggde lyxbilar för de rika, hade Ford en annan vision. Hans dröm var att skapa en bil som alla hade råd med. Model T gjorde denna dröm till verklighet. Enklare, mer tillförlitligt och billigare att bygga än Model A, Model T-smeknamnet “Tin Lizzie”, såldes 1908 och var så framgångsrik inom bara några månader att Ford var tvungen att meddela att företaget inte kunde acceptera fler order – fabriken var redan överbelastad. Ford hade lyckats skapa en bil för massorna, men bara skapa en ny utmaning. Hur man skulle bygga upp produktion för att tillgodose efterfrågan. Hans lösning? Den rörliga monteringslinjen.

Butiken startar

Ford resonerade att om varje arbetare stannade kvar på en tilldelad plats och utförde en specifik uppgift, kunde de bygga bilar snabbare och mer effektivt. För att testa sin teori drog han i augusti 1913 ett chassi med rep över golvet i hans Highland Park-anläggning – och modern massproduktion föddes. Vid toppeffektivitet hade det gamla systemet spottat ut en färdig modell T på tolv och en halv arbetstid. Det nya systemet minskade den tiden med mer än hälften. Ford förfinade och justerade systemet, och inom ett år tog det bara 93 minuter att tillverka en bil.

På grund av den effektivare produktionen kunde Ford sänka hundratals dollar från priset på sin bil. Genom att sänka priset kunde Ford uppnå sina två mål i livet – att få bilens nöjen till så många människor som möjligt och att ge ett stort antal högt betalande jobb.

KategorierOkategoriserade