Om lådbilar och lådbilstävlingar

Lådbilsrally har blivit en populär tävling runt om i hela landet, inte minst för barn på skolor och fritidshem. Dessa anordnar ofta tävlingar i samarbetet med någon lokal motorklubb. Tävlingarna handlar förvisso om att vara så snabb som möjligt, men också om att visa upp sina kreativa sidor. Det är endast gravitationen, dvs i detta fall kraften från lutningen i backen, som gäller. Energi från olika sorters trampanordningar, motorer eller tekniska funktioner är förbjudet. Hos Svenska Bilförbundet (SBF) är tävlingarna uppdelade i två klasser – klass Standard och klass Special. Indelningen sker efter de tävlandes ålder. De olika tävlingsmomenten kan dock variera bland olika tävlingarna. Säkerheten är det som är viktigast och ska alltid innefatta alla de som deltar i tävlingen, liksom banorna, som måste vara kantade med halmbalar för att mildra vid en ev avåkning. Det krävs dock att de motorklubbar som arrangerar tävlingarna är medlemmar i Svenska Bilsportförbundet (SBF) för att vissa försäkringar ska gälla.

Bygg din egen lådbil

Även lådbilar utan motor kan köpas färdiga. Om man i stället väljer att bygga sin egen behövs en bra ritning. Plywood är ett vanligt material i lådbilar och går att köpa på de flesta brädgårdar. Väljer man i stället att bygga med återvunnet material, till exempel gamla brädor och hjul från kasserade barnvagnar etc. går det precis lika bra.

Bygg din egen lådbil
Bygg din egen lådbil

Det finns lika många lådbilsmodeller som det finns idéer – allt ifrån de med formel 1-utseende som har heltäckta sidor och andra strömlinjeformade karosser, till de allra enklaste öppna modellerna med bara ett enkelt förarsäte monterat direkt på själva chassit. Oavsett modell är det mycket viktigt att lägga ner tillräckligt med tid för att försäkra sig om att styrning och broms fungerar perfekt. Med tålamod, noggrannhet, lite färg och några passande klistermärken kan hemmabygget bli förvillande likt ett exemplar från en lådbilsfabrik. Det är bara att låta fantasin flöda. Dessutom blir känslan säker en annan när man tävlar i sin egentillverkade lådbil. I de större arrangerade lådbilsrallyn kan det vara nödvändigt att anpassa sitt bilbygge till de mått och den vikt som Svenska Bilsportförbundet (SBF) anger i sina olika klasser.

Förarens utrustning

En annan viktig del är förarnas skyddsutrustning. Den bör bestå av långbyxor, långärmad tröja, rejäla skor, handskar och hjälm, helst med visir. Hos exempelvis Svenska Bilsportförbundet (SBF) har man följande åldersindelning. Klass Standard: Från 7 till 13 år Klass Special:- Grupp A: Från 7 till 13 år- Grupp B: Från 13 till 15 år. Naturligtvis kan arrangörer som inte har någon koppling till SBF tillämpa andra bestämmelser och åldersindelningar för sina tävlande. Det gäller alltså att kolla upp vilka bestämmelser som gäller i den aktuella tävlingen.

Lådbilar – förr och nu

Lådbilar har alltid engagerat genom alla generationer ända sedan bilen kom till världen. Under 50- och 60-talet använde barn- och ungdomar massor av sin lediga tid till att bygga sin egen lådbil. Man samlade ihop passande saker som ingen längre ville ha och efter mycket möda (och en del spik som från de vuxnas verktygslådor) hade man sin bil klar. Sedan bar det av i full fart nedför värsta backen. Och det kunde var där, i fartvinden, som man plötsligt slogs av att man missat sätta dit bromsar.  Efter det att förare och lådbil hamnat i diket, rättades misstaget snabbt till.

Lådbilar – förr och nu
Lådbilar – förr och nu
KategorierOkategoriserade